Reisdag en Borobodur

De dag 29 juli en we moesten om vier uur op want onze taxi zou om vijf uur klaar staan. De meeste spullen waren reeds ingepakt, maar de laatste spullen moeten toch nog de rugzak. Om kwart voor vijf waren we allemaal gereed om te vertrekken. Zoals afgesproken kwam de jongen van The Green Hill ons ophalen om ons naar het taxi busje te brengen. Dit was toch een tippel van 10 minuten en met de zware rugtassen was dat best zwaar zo bergje op en af. Katja de slimmerd had haar rugtas aan de jongen van The Green Hill gegeven waardoor Marit genoodzaakt was om haar eigen rugtas te sjouwen. Helaas voor Katja kreeg ze hierdoor wel enkele handbagage rugtassen te sjouwen. Na 10 minuten kwamen we in het donker over moeilijk te belopen paden bij het taxibusje.

Onze rit begon helaas weer in het donker net zoals de heenweg en konden we weinig zien, maar gelukkig werd het snel licht en was het duidelijk hoe dichter bij Medan hoe drukker het verkeer maar ok de bebouwing. Na drie en half uur kwamen we aan op het vliegveld van Medan. Tussendoor nog een geld uit de ATM gehaald voor The Green Hill en de chauffeur en daarna zijn we rustig even koffie gaan drinken bij Starbucks. Helaas moest ik nog wat werk doen, maar met het snelle internet was dit goed te doen. Helaas kreeg ik niet alles gereed en moest dit afronden op het vliegveld van Jakarta.

De meiden hebben nog een nieuwe korte broek gekregen en vervolgens zijn we naar het vliegveld gelopen. Omdat het een binnenlandse vlucht betrof was de security niet op zijn scherpst. Katja is met vloeistof in haar handbagage twee keer in het vliegtuig gestapt? Na 2 uur kwamen we aan op Jakarta. Het is een groot vliegveld met leuke rode daken, maar om te wachten op een vervolgvlucht is er net niets te doen. Maar aangezien ik moest werken ben ik bij Starbucks neergeploft en heb ik mijn werk zo goed als mogelijk afgerond. Na 3 uur wachten en drie rondjes van de meiden zijn we naar onze gate gelopen. Even met de bus naar het vliegtuig en met een dikke vertraging van 3 kwartier vertrokken we van Jakarta naar Yogyakarta. Deze vlucht was gelukkig maar 50 minuten en voor we het wisten stonden we weer op de grond. Snel onze koffers in ontvangst genomen en toen we de aankomsthal inliepen stond onze taxi al klaar. Het is toch wel erg leuk om te zien wanneer er iemand een bordje met jou naam staat in de hal. Even snel geld bij de ATM halen en up we go naar Magalang waar weer nieuwe avonturen te wachten staan.

Na 1 uur en drie kwartier reden we smoezelige wijk in waar volgens de bordjes ons hotel moest zijn. Echter achter de deuren ontwaarde zich een paradijs. Onze tassen werden naar de kamer gebracht, er werd een extra matras gebracht en we werden werkelijk in de watten gelegd. Dat was na Bukit Lawang echt een verademing.

Nadat de chauffeur was betaald ben ik naar de kamer gelopen. De kamer voldeed aan al onze verwachtingen en misschien wel meer. Goede bedden, aparte douche en een bad een TV en vooral een airo. Bijgekomen van alle luxe hebben we gevraagd waar we at konden eten. Gelukkig was het restaurant nog open en konden we daar een hapje eten. Aangezien Nasi Goreng hier toch wel het belangrijkste recept is hadden we allemaal iets met nasi goreng.

De meiden waren bekaf en gingen lekker vroeg slapen. Ik moest nog wat problemen op afstand oplossen en daarna ben ik begonnen met het schrijven van deze blog. Onder het genot van een biertje was het nog een rustige avond.

De volgende dag hadden we om half tien met onze chauffeur afgesproken om naar de Borobodur te rijden. Hier hadden we een fietstrip geboekt en hij heeft ons daar afgezet. We kregen allemaal een gammele fiets voorgeschoteld, maar dat mocht de pret niet drukken. Doordat de Indonesiërs vrij waren door het suikerfeest wat 2 dagen duurt was het een gekkenhuis op de weg richting de Borobodur. We moesten dan ook voorzichtig fietsen. Het grappige was dat onze gids op de fiets dacht dat wij niet zo goed konden fietsen. Ik heb hem later uitgelegd dat het voor ons de normaalste zaak van de wereld is om te fietsen. Tijdens het fietsen reden we door dorpjes het landbouwvelden. In de dorpjes riepen kinderen naar ons en op de velden zagen we rijst, tabak en vele andere producten die ze hier telen. Het was erg leuk, maar door de warmte was het wel weer zwaar. Onze eerste stop was bij een tofu fabriekje. Het was meer een schuur achter het huis, maar hier konden we goed zien hoe tofu wordt gemaakt. We mochten nog wat proberen, maar het was erg smaakloos.

We zijn weer verder gefietst en kwamen vervolgens bij een pottenbakkerij. Daar kregen we thee met koekjes en mochten de meiden samen met de vrouw des huizes iets proberen te pottenbakken. Ik moet zeggen met de hulp van de pottenbakster zag dat er netjes uit. Helaas konden we het niet meenemen, omdat het niet droog was. Maar het was erg leuk om te doen. Hier zaten een aantal oude Indonesiërs samen op een balkon te kletsen en dat was erg leuk om te zien. Mantelzorg is hier een gewoon feit.

Ze wilden ons hier al de lunch geven, maar we zaten nog vol van het ontbijt en vroegen of het later mocht. Dit was gelukkig geen probleem.

Na het pottenbakken zijn we verder gefietst en kregen we toch aardig wat klimmetjes te verduren. Nathalie en Katja hadden nog een kleine aanrijding, maar verder was het erg leuk. De volgende stop was bij een huis die ons water gaf en waar we onze lunch kregen. We hadden echter nog steeds geen trek, maar om niet onbeleefd te zijn namen we toch wat hapjes, maar verder kwamen we ook niet. We kregen nog wat vruchten te proeven en mochten de vissen voeren. Dit waren overigens knoerten van beesten en zagen er redelijk onsmakelijk uit. Terwijl wanneer ze groot genoeg waren wel opgegeten zouden worden. Er was zelfs een apart bassin waar de kleintjes in zwommen. Dit waren er zoveel dat bij het eten geven leek alsof er duizenden in het bassin zaten.

Vissen

Na het fietsen zouden we naar de Borobodur rijden, maar onze chauffeur had contact opgenomen met onze gids om door te geven dat er geen doorkomen was met de auto. De gids heeft toen iemand voor ons de kaartjes laten halen en zijn we via een zijingang naar de Borobodur gereden m et de fiets. Dit scheelde ons aanzienlijk veel tijd. Eenmaal op het terrein van de Borobodur aangekomen was het werkelijk waar bloedheet en stond er een mannetje met paraplu’s. We hebben voor de meiden een paraplu geregeld tegen de on. Wat overigens heel normaal is hier.

We liepen verder het terrein op en zagen vreselijk mensen de trappen oplopen naar de tempel. Dit was helaas niet echt leuk, maar we wilden uiteraard wel de tempel zien. Dus zijn we tussen de mensen gestapt en zijn we mee naar boven gelopen. En ik moet zeggen het was wel de moeite waard. Ondanks de warmte en de drukte was het indrukkend om te zien.

Voor meer informatie over de Borobodur verwijs ik naar onderstaande Wikipedia pagina.

Buddha

Door de feestdagen van de Indonesiërs was er bij het verlaten van de tempel een markt met eten en veel souvenirs. Uiteraard werden wij hier bestookt met vragen of wij wat wilde kopen. Nathalie en Katja hebben het voor elkaar gekregen om voor 5 euro twee beeldjes te kopen. Altijd weer leuk voor thuis.

We zijn even rustig de markt overgelopen en hebben nog wat te drinken genomen. Het was nu weer tijd geworden om terug te lopen naar de fietsen en daar hebben we gewacht op onze gids die ons terug zou brengen naar de fietsenverhuur. Helaas en uiteraard wel verwacht kwam de gids niet opdagen. We zijn toen naar de poort gereden en hebben nog even gewacht. Als de gids niet zou opdagen dan zouden we zelf wel terug fietsen. De meiden wilden toch wel heel graag gaan zwemmen.

Maar gelukkig zagen we onze tweede gids op z’n brommer en die heeft ons toen teruggebracht naar de fietsenverhuur. Dat was maar goed ook aangezien het toch wel lastig te vinden was. We waren door zoveel kleine straatjes gefietst dat zelfs ik het niet had teruggevonden.

Terug bij de fietsenverhuur stond Nana (onze chauffeur) al netjes te wachten. We hebben de gids bedankt en een kleien fooi gegeven.  De gids wilde nog met ons allemaal op de foto en toen zijn we weer door alle drukte terug naar het hotel gereden. In de auto vielen we allemaal in slaap van weer een topdag op Indonesië.

’s Avonds hebben we wat gegeten bij een café in de buurt van het hotel, maar helaas was Nathalie wat misselijk geworden en zijn we weer snel naar het hotel gegaan. Daar is Nathalie zieker geworden. Vermoedelijk heeft ze iets verkeerd gegeten. Vandaar dat we onze plannen voor vandaag hebben verplaatst naar morgen zodat ze vandaag weer kan aansterken. Met pillen en toast moet het wel weer goed komen. In ieder geval niet iets om jullie in Nederland druk om te maken Dit hoort er allemaal bij in deze landen. We waren door de GGD hiervoor gewaarschuwd.

Morgen staan de Pramandan en het paleis van de Sultan op het programma. Verder gaan we nog wat rondlopen door Yogykarta. En zaterdag reizen we met de trein van Yogyakarta naar Surabaya waar we worden omgehaald om naar Malang te reizen.

29,777 thoughts on “Reisdag en Borobodur”

1. Sander,
    Volgens mij komen jullie broodmager, afgetraind terug. Wat een belevenissen en uithoudings proeven. Veel plezier en goeie reizen gewenst.

2. Pingback: Grey Ugg Slippers
  263. Pingback: Mcm Backpack Shop
  264. Pingback: ugg kenton
  265. )Do you seriously want to take your Visalus home business to a
    new level. Most of them are full of sugar and
    processed flour. For anybody who is scanning this report,
    I would guess that you are looking to register with Visalus and
    so are searching around for reputable information about