Yogyakarta, Prambanan, treinreis Yogyakarta – Surabaya en Malang

Doordat Nathalie wat ziek was hebben we 31 juli niet veel gedaan. De meiden hebben de hele dag gezwommen en met een Indonesisch meisje contact gemaakt. ’s Avonds hebben we nog even wat gegeten en daarna was het al weer tijd om naar bed te gaan.

We moesten de volgende ochtend weer redelijk op tijd op omdat we opgeschoven excursies vandaag zouden doen. Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we op pad gegaan met onze privé chauffeur die wij alle dagen tot onze beschikking hadden. Nana (onze chauffeur) regelde alles voor ons en reed zeer betrouwbaar in het drukke verkeer.

Hij heeft ons eerst naar het paleis van de Sultan gebracht. Voordat we hier aankwamen moesten we eerst dwars door Yogyakarta heen. Mocht je denken dat je alles gezien hebt in het verkeer dan is dat niets met wat we hier zagen. Alles ging kris kras door elkaar heen. Van auto’s, motoren, riksja’s en paard en wagen. Dat alles op het eerste oog allemaal goed is volgens mij een godswonder.

Paleis van de Sultan

Eenmaal aangekomen bij het paleis liep Nana met ons mee om alles voor ons te regelen. We moesten de toegangsbewijzen betalen en we kregen een gids mee. Nana vertelde mij dat ik na afloop de gids wat geld moest toe stoppen, maar die was na de tour net zo snel weg als dat hij voor ons stond. Op zich was de tour niet al te spectaculair, maar het was wel leuk om een keer gezien te hebben.

Na de tour liepen we het paleis uit en waar hij vandaan kwam weet ik nog steeds niet, maar Nana was er weer. Hij vroeg of wij nog de stad in wilden lopen en wees ons de weg. In de warmte zijn we met goede moed begonnen. Uiteraard werd er door de dames weer wat gemuit, maar dat was redelijk snel over.

We zijn vervolgens Marioboro Street ingelopen. Dit is de belangrijkste straat van Yogyakarta. Wat een gekkenhuis. Zoveel mensen en zoveel drukte heb ik zelfs met de Drie Dolle Dwaze dagen van de Bijenkorf nog niet meegemaakt. Er waren winkels in de gebouwen en aan de straatkant stonden allemaal marktkraampjes met een pad er tussen waar je elkaar net kon passeren. En vervolgens was er een smal weggetje gescheiden van de hoofdrijbaan waar alle riksja’s en paard met wagens reden. En op de hoofdrijbaan reden de auto’s en de motoren. Het was een kakafonie van geluid die na verloop van tijd wel op je begon in te werken. Verder waren sommige marktstandjes ook nog eens aan het kokkerellen, waardoor de combinatie van de kookkunsten, paarden en de uitlaatgassen nu niet echt bevorderlijk waren voor onze reukorganen. Gelukkig kwamen we bij een winkelcentrum aan en zijn we hier naar binnen gegaan. Tot grote vreugde van de meiden was daar een McDonalds en na het bekijken van de winkels in het winkelcentrum hebben we daar maar even wat gegeten. Overigens was dit wel het eerste winkelcentrum waar ik moderne westerse kleding zag in plaats van de veelal Indonesische stijlen.

Impressie Yogyakarta

Bij de McDonalds was het ook erg druk en vies en zijn daar we snel vandaan gegaan. Eerst hadden we bedacht om met een riksja naar de auto te gaan, maar dan moesten we er twee huren en ik had het gevoel dat we dan wel eens bedonderd zouden kunnen worden en daar had ik niet zoveel zin in. Met een mokkende Katja zijn we weer teruggelopen naar de auto waar Nana wederom weer als een duveltje uit een doosje tevoorschijn kwam om ons naar de volgende locatie te brengen.

Doordat we door het lopen in de warmte best moe waren geworden vielen we alle vier in de auto in slaap en de airco in de auto hielp daar ook redelijk aan mee. Wat een verademing die verkoeling. Het was misschien niet zo gezellig voor Nana, maar hij vond het allemaal niet zo erg en kon er wel om lachten. Nana heeft ons vervolgens naar de Prambanan gebracht. Deze reis duurde overigens in deze heksenketel gewoon nog 1,5 uur!

Eenmaal aangekomen moesten we eerst de auto ergens parkeren en moest er uiteraard parkeergeld betaald alleen niet van de belachelijke prijzen als in Nederland. Nana heeft ons helemaal naar de ingang gebracht en alles voor ons geregeld. Na het betalen van de toegangsbewijzen en nadat we een sarong om moesten konden we naar binnen. Ook hier was het net zoals bij de Borobodur een drukte van jewelste. Gelukkig was deze tempel wat ruimer omgezet en had meerdere torens waardoor het allemaal wat overzichtelijker was. Ook deze tempel was weer indrukwekkend en na het maken van foto’s en film materiaal zijn we weer rustig naar de uitgang gewandeld.

Prambanan

Zoals overal in de stad werden ook weer door de mensen allerlei souvenirs en andere troep aangeboden. De meiden wilden voor hun vrienden in Nederland nog wat leuks kopen. Met ieder 5000 rupiah (omgerekend € 0,32) op zak gingen ze op pad. Persoonlijk had ik niet verwacht dat ze iets zouden scoren, maar Katja kwam als eerste terug met 2 sleutelhangers voor 5000 rupiah. Marit dacht eerst slim te zijn en het geld in haar zak te houden, maar ik zei dat het voor een souvenir was. Vervolgens kwam Marit bij een verkoopster die verkocht Marit 3 sleutelhangers voor 5000 rupiah. Katja natuurlijk weer over de zeik en die is teruggelopen naar haar verkoopster en zei in haar beste Engels (en dat is beter dan wij hadden gedacht) dat haar zus verderop drie voor 5000 rupiah had gekregen. Vervolgens gaf de verkoopster haar nog een derde sleutelhanger. Zonder tussenkomst van ons hebben ze dit helemaal zelf geregeld. Toch wel knap in een land waar je de taal niet beheerst en waar de inwoners niet echt Engels praten.

Katja vond het vervolgens jammer dat er niet zo’n markt was als bij Borobodur. Wat Katja echter niet kon weten dat er bij de uitgang nog een hele Oosterse hal was (om even in zwarte markt taal te spreken). Als ik zeg dat er 25 eettentjes met allemaal koelkasten vol met drinken stonden dan lieg ik niet. En allemaal vragen of je wat komt kopen. Dat is dan wel weer jammer, maar gelukkig doen ze het allemaal en dan valt het niet zo op.

Markt Prambanan

Om richting de uitgang te lopen moest je wel over de markt lopen. Wel grappig om te zien dat de meeste kraampjes gewoon hetzelfde verkopen en nog voor dezelfde prijs ook. Na een blikje cola voor Naat en mij en een ijsje voor de meiden zijn we naar de uitgang gelopen. En geloof het of niet Nana stond er weer voordat wij ook maar enigszins konden zoeken. Snel naar de auto gelopen en met een rit van 2 uur voor de boeg zijn we maar om ons heen gaan kijken. We durfden geen van alle om nog te slapen. Dat zou best wel gênant geweest zijn. Omdat we hier toch erg dicht bij de evenaar zitten is het hier ook in 15 minuten donker. Dat is wel een aparte gewaarwording. Na onze autorit van 2 uur kwamen we weer veilig in het Sriti hotel. Snel de malaria pillen gepakt en zijn we wat gaan eten bij het Bond Café. Daar hadden we al twee dagen gegeten en die hadden ook lekker vlees en niet duur. Maar ja wat is niet duur in Indonesië? We hebben 4 hoofdgerechten, 4 cola, 2 grote bier en 2 voorgerechten. Alles bij elkaar en omgerekend waren we 37 euro kwijt?

Terug in het hotel hebben we onze tassen weer ingepakt en heb ik de rekening van het hotel betaald. Dit was ook een lachertje. Ik moest omgerekend 325 euro betalen voor 4 nachten en dan hebben we ook veel gedronken in het hotel. We hadden de eerste avond gegeten in het hotel en we hebben twee keer de was laten doen. Vervolgens is iedereen gaan slapen. Iedereen moest toch weer om 4 uur op. Nana zou er om half vijf zijn om ons naar het treinstation te brengen.

In plaats van het vliegtuig hadden we gekozen voor de trein. Dat is toch iets wat je moet meemaken in een land als dit vind ik. Op het station aangekomen moesten we voucher omwisselen wat best wel griezelig was aangezien wij dit bij een bureau hadden laten regelen. Maar tot op heden mijn complimenten. Kaartjes werden netjes uitgedraaid en we konden naar het perron. Uiteraard waren we weer veel te vroeg. Maar na een uur hangen op het station zijn we naar de trein gelopen. Op advies van het reisbureau zaten we in een exclusieve klasse vanwege de airco. Dit was een goede keuze. Buiten was het warm en binnen was het heerlijk koel. Sommige kregen het zelfs koud. Maar dat viel op zich wel mee.

Bloggen in de trein

Na een reis van 4,5 uur met de trein kwamen we iets later dan gepland aan in Surabaya. In de trein kon ik wel weer werken aan de volgende blog. op het station van Surabaya zouden we worden opgehaald door een chauffeur. Echter werd mijn eerste angst bevestigd. Er was geen chauffeur voor ons en alle taxi chauffeurs die dan lopen te leuren is niet fijn als je probeert het bedrijf te bellen dat alles voor ons geregeld had. Ik had het nummer van de chauffeur en die nam op, maar schrok dat er iemand Engels ging praten en zei dat hij het hoofdkantoor ging bellen. Aangezien ik dit telefoonnummer ook had ben ik gaan bellen. Helaas geen contact. Na meerdere telefoontjes naar de chauffeur die niet meer opnam begon ik wel nerveus te worden. Ik heb vervolgens nog een ander geprobeerd te bellen, maar ook dit werd niet opgenomen. Na een uur probeerde ik het nog een keer en werd er op het mobiele nummer van het hoofdkantoor gelukkig opgenomen. De persoon aan de telefoon was ook de persoon met wie ik alles via de mail had geregeld en die sprak Nederlands. Ik heb vervolgens uitgelegd dat er geen chauffeur was en hij vertelde dat hij meteen ging bellen om de chauffeur naar het station te laten komen. Uiteraard met 100.000 excuses.

Na ongeveer 15 minuten stond er een oud baasje voor mij en vroeg of wij de familie Bierman waren en naar Malang moesten. Ja zei ik en hij haalde zijn auto en we hebben onze rugtassen ingeladen en gingen op weg naar Malang. Onze chauffeur was niet de Nana die wij gewend waren in Magalang en Yogyakarta. Ik heb zelden een chauffeur meegemaakt die zo nerveus reedt. Alle acties waren hier te kort hier te lang. Wat een vreselijke man. Maar goed we zijn weer veilig aangekomen in Malang. Het grappige was dat onze chauffeur niet wist waar hij heen moest en dat mijn Google Maps moest helpen.

Aangekomen kon onze hotelmanager onze reservering niet vinden. Gelukkig was deze wel goed aangemeld biji Booking.com en liet dit dan ook zien. Nadat ze onze rugtassen naar de kamer hadden gebracht zijn wij ook naar de kamer gelopen. Op de kamer was het wel een tegenvaller. Na onze mooie kamer in Magalang was dit een redelijke (licht uitgedrukt) slechte kamer. Het rook er muf en de badkamer was vies. Verder was de kamer wel groot. De meiden gingen op pad naar het zwembad, maar daar zat allemaal alg in. Ze zijn toen gaan vragen of dit wel het zwembad was. Ja dit is het zwembad alleen deze is kapot. Met andere woorden de meiden konden niet zwemmen. Vervolgens wilde wij met onze telefoons op WiFi en die werkte ook niet omdat het cafe dicht was en die zou waarschijnlijk pas opengaan wanneer wij weer weg gingen.

Dit was een redelijk tegenvaller, maar we moesten het maar mee doen. Ik had echter op het station van Surabaya een internet abonnement afgesloten voor het kunnen mail met de instantie die voor ons de chauffeur had geregeld en kon dus snel op zoek naar een ander hotel. Want dat we hier niet wilde blijven was al redelijk snel een feit. Nadat ik de gegevens had van het hotel Tugu zijn we daar met de taxi naar toe gereden. Gelukkig was het niet ver en de mensen bij de receptie waren uitermate vriendelijk en vertelde ons dat er geen familie kamer beschikbaar was, maar dat we twee aparte kamers voor ons waren. Eigenlijk was alles beter dan wat we nu hadden dus hebben we het ondanks de hoge prijs wel aangenomen. We kregen als speciale aanbieding (?) ook het ontbijt erbij.

Snel ben ik met Katja en een chauffeur van het hotel naar het andere hotel gereden en heb ik alles daar afgehandeld en uitgelegd dat het zwembad voor de kinderen en het WiFi voor mijn werk de belangrijkste punten waren om naar een ander hotel te verhuizen. Uiteraard vonden ze dit zeer spijtig maar werd het wel begrepen. Ik heb als begrip 750.000 rupiah gegeven (ongeveer 47 euro), omdat ik het toch netjes wilden afhandelen. Vervolgens met Katja alle tassen in de auto gegooid en met gierende banden naar het Tugu hotel alwaar we in een weelde van luxe terecht kwamen. Had ik bij het organiseren maar meer naar mijn gevoel geluisterd, want toen stond dit hotel ook al op mijn verlanglijstje.

Eenmaal alle tassen op de verschillende kamers wilden we allemaal na het reizen wel weer even douchen. Na het douchen zijn we op het advies van Nathalie naar toko Oen gelopen. Dit is een oude toko met heel veel Nederlandse sferen. Erg leuk om te zien dat ze hier ook Nederlandse hapjes hebben. Althans het heeft de naam. Nadat we hier hebben gegeten hebben we een ijsje bij de McDonalds gehaald en zijn we weer terug naar het hotel gelopen en was het tijd om naar bed te gaan. De medewerker van het hotel had ons verteld dat we per kamer een gratis massage kregen. Ik heb deze in de spa gekregen en dat was heerlijk. Ik heb vervolgens nog een afzakkertje in de bar gehaald en ben lekker gaan slapen.

Toko Oen

We hadden afgesproken dat we de volgende dag een rustdag zouden houden aangezien het de laatste dagen redelijk druk was geweest en het reizen had er wel ingehakt. ’s Ochtends hebben de meiden lekker gezwommen en heb ik lekker de hele dag gewerkt voor een nieuwe klant. Ben wel weer lekker opgeschoten, omdat het internet lekker snel is in het hotel. Om twee uur had Marit haar Body Scrub uurtje in de spa en daar hebben we haar naar toe gebracht. Na een uurtje kwam Marit weer herboren terug.

Om 4 uur was het tea time en zijn we daar even wat gaan drinken. De meiden wilden weer zwemmen en Nathalie en ik liepen wat door het hotel. We kwamen vervolgens in een gang die naar een speciale locatie liep waar de medewerkers van het hotel een personeelsfeestje hadden. Toen we ons wilden omdraaien om terug te lopen werden we door een medewerker meegenomen naar het feestje. We vonden dat best wel vervelend, omdat we dit eigenlijk helemaal niet wilden. Maar deze medewerker die mij overigens mister Sander noemt was zo buitengewoon vriendelijk dat we wel de uitnodiging moesten aannemen.

Ik heb snel even de meiden opgehaald en we kregen echt van alles te proeven en het een was nog lekkerder dan het ander. Marit nog op de foto met de kinderen van de medewerkers en we hebben nog een tijdje staan praten met de medewerker en toen zijn we terug naar de kamer gegaan.

Voor Katja was het nu tijd voor haar sessie in de spa en die vond het ook heerlijk. Na de scrub sessie van Katja zijn we lekker gaan eten in het restaurant van het hotel. Hier ging wel wat verkeerd, omdat onze ober de Engelse taal niet zo machtig was. De meiden en ik hadden ons eten al op terwijl ze de zalm van Nathalie waren vergeten. Uiteraard 1000 x sorry en knikken en buigen. Maar goed dat kan gebeuren. Na het eten zijn de dames naar hun kamer gegaan en heb ik nog een drankje in de bar gedronken en ben ik ook naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we lekker gaan ontbijten en daarna zijn we de stad ingelopen. Eerst zijn we over de markt gelopen met allemaal dieren. Het is maar goed dat Wakker Dier hier niets van weet, want dan zouden ze niet meer zeuren over de plofkip. Ik heb een filmpje geplaatst met een kleine impressie van de markt. Het was soms zo zielig dat zelfs ik medelijden kreeg. Op de markt hebben ze heel veel vogels, hamsters, muizen, kittens, honden en zelfs egels, apen en hagedissen (of iets dergelijks). Soms zaten de dieren in kleine hokjes en soms wel met velen in een bak. Het was best wel zielig.

Na de markt zijn we Malang ingelopen wat een minder ongeregeld zooitje is als in Yogyakarta, maar druk was het wel. Na het lopen waren de meiden wel weer klaar in de warmte en zijn we teruggelopen naar het hotel. De meiden zijn lekker gaan zwemmen en ik heb de blog afgeschreven.

De volgende blog zal waarschijnlijk in Bali verschijnen. Morgen vertrekken we naar de Bromo vulkaan en dan reizen we door naar Bali. Daar gaan we nog 9 dagen genieten van de luxe en komen vervolgens weer naar huis. Maar zover is het nog niet.

41,448 thoughts on “Yogyakarta, Prambanan, treinreis Yogyakarta – Surabaya en Malang”

1. Mooi zo leuk om te horen. Het is soms wel een klus, maar het is ook leuk om te doen. Je ziet meteen de foto’s en filmpjes. Ik maak van de filmpjes korte filmpjes en die zet ik op Youtube en dan zet ik deze weer in de blog.